torsdag, februari 16, 2006

Barnträdgårdslärarutbildning till huvudstadsregionen

Idag har det bland annat handlat om att få svensk dagvårdspersonal till huvudstadsregionen. De senaste dagarna har debatten om läget på dagisarna i Helsingfors gått het efter att Stina Forsberg utkommit med en rapport om saken. Faktum är att man redan länge haft en brist på behöriga barnträdgårdslärare här. Problmet har fallit i skuggan av lärarbristen. Nu finns det planer på att åtgärda saken genom att utlokalisera en del av barnträdgårdslärarutbildningen från Jakobstad hit ner. I och för sig har man försökt med det här också tidigare men det måste nog upprepas. Jag blev uppringd av Radio Vega Mellannyland som ville veta hur det ser ut i Esbo och där är bristen lika akut som i Helsingfors. Jag beslöt mig för att vända mig till regeringen med en skriftlig fråga. Jag frågar om regeringen kan garantera att resurser för en utlokalisering kan ordnas. Nu skall jag lämna in frågan och inom tre veckor skall regeringen ge mig ett svar. Det är ett stort problem att personalen på dagisarna är överbelastade av arbete pga att personal inte finns att tillgå.