Metron blir en het höstfråga
Idag har världen igen skakats av olyckor. Inom en halv timme fick jag två nyhetsmeddelanden. I Egypten hade en grym tågolycka skett med närmare hundra förolyckade och i Moskva hade en hemgjord bomb dödat minst tio personer varav åtminstone ett barn...
Luften har igen varit tjock av rök. Hur länge skall de ta innan ryssarna lyckas få ett slut på skogsbränderna? Är det så att endast långvariga höstregn är räddningen? Troligen.
Här i Esbo har kommunalpolitiken startat på allvar igen. Metrofrågan är en av de första stora frågorna vi får ta i tu med. Både Länsiväylä och Hbl har gallupar på gång.
Jag är en förespråkare av spårtrafik och tycker att spårvägarna inom huvudstadsregionen skall byggas ut. Men samtidgt irriterar det mig ordentligt att statsmakten och många Helsingforspolitiker och tjänstemän "vet bäst" hur kollektivtrafiken i Esbo skall skötas. Troligen gör Esbo ett positivt metrobeslut, men till det måste flera randvillkor ställas. För det första borde metron byggas ända till Stensvik och statens utlovade 30 procentiga understöd garanteras för hela sträckan. För det andra måste matartrafiken byggas ut betydligt mer än man räknat med i miljökonsekvensbedömningen. Dessutom måste parkeringsplatserna vid alla stationer byggas ut så att folk kan lämna sina bilar vid metrostationerna om matarbussarna inte når fram till alla.
I Esbo är man fullt medveten om att metron inte skulle lösa alla trafikproblem inom Esbo. Framförallt den tvärgående kollektivtrafiken underlättas inte alls. Därför är det minst lika viktigt att nu snabbt planera vidare spårtrafiken i väst-östlig riktning. Det gäller framförallt omläggningen av bussjokern till en spårbunden linje. Troligen talar vi då om ett lättare alternativ än metro vilket betyder att man på sikt i Esbo trots allt kommer att ha flera olika rälsgående fordon. Tåg, metro och någon form av snabb spårvagn.
Det som nog förvånar mig är att snabbspårvagnen aldrig egentligen fick en chans att bli ett verkligt alternativ. Det bästa skulle sannolikt ha varit trots allt bygga en snabbspårvagn med byte till annan kollektiv i Gräsviken eller Kampen. Men ett lätt spårvagnsalternativ har aldrig tagits på allvar av Helsingfors eller kommunikationsministeriet. Faktum är att valet därför nu står mellan bussalternativet och metron. Detta har vi i Esbo pressats till.
Luften har igen varit tjock av rök. Hur länge skall de ta innan ryssarna lyckas få ett slut på skogsbränderna? Är det så att endast långvariga höstregn är räddningen? Troligen.
Här i Esbo har kommunalpolitiken startat på allvar igen. Metrofrågan är en av de första stora frågorna vi får ta i tu med. Både Länsiväylä och Hbl har gallupar på gång.
Jag är en förespråkare av spårtrafik och tycker att spårvägarna inom huvudstadsregionen skall byggas ut. Men samtidgt irriterar det mig ordentligt att statsmakten och många Helsingforspolitiker och tjänstemän "vet bäst" hur kollektivtrafiken i Esbo skall skötas. Troligen gör Esbo ett positivt metrobeslut, men till det måste flera randvillkor ställas. För det första borde metron byggas ända till Stensvik och statens utlovade 30 procentiga understöd garanteras för hela sträckan. För det andra måste matartrafiken byggas ut betydligt mer än man räknat med i miljökonsekvensbedömningen. Dessutom måste parkeringsplatserna vid alla stationer byggas ut så att folk kan lämna sina bilar vid metrostationerna om matarbussarna inte når fram till alla.
I Esbo är man fullt medveten om att metron inte skulle lösa alla trafikproblem inom Esbo. Framförallt den tvärgående kollektivtrafiken underlättas inte alls. Därför är det minst lika viktigt att nu snabbt planera vidare spårtrafiken i väst-östlig riktning. Det gäller framförallt omläggningen av bussjokern till en spårbunden linje. Troligen talar vi då om ett lättare alternativ än metro vilket betyder att man på sikt i Esbo trots allt kommer att ha flera olika rälsgående fordon. Tåg, metro och någon form av snabb spårvagn.
Det som nog förvånar mig är att snabbspårvagnen aldrig egentligen fick en chans att bli ett verkligt alternativ. Det bästa skulle sannolikt ha varit trots allt bygga en snabbspårvagn med byte till annan kollektiv i Gräsviken eller Kampen. Men ett lätt spårvagnsalternativ har aldrig tagits på allvar av Helsingfors eller kommunikationsministeriet. Faktum är att valet därför nu står mellan bussalternativet och metron. Detta har vi i Esbo pressats till.
<< Home