lördag, mars 25, 2006

FNB:s svenska service måste räddas

Minus 10, blå himmel och fågelsång

Då jag vaknade åtta tiden på morgonen var det strålande fint väder. Antagligen en av vinterns vackraste dagar. Kallt var det också, ca minus tio grader. I solskenet och ett vårigt fågelkvitter hämtade jag morgontidningarna och förargade mig en aning åt att jag framför mig hade en mötesdag inomhus.

Folktingssession om KSSR

Idag har jag alltså varit på folktingssession. Jag är folktingsledamot för andra perioden. Uppdraget är inte särskilt betungande eftersom sessionerna hålls högst en gång per år. Idag debatterades reformen av kommunernas servicestruktur. Jag blev vald till resolutionsutskottet och vår uppgift var att finslipa det dokument som är resultatet av folktingssessionen, dvs budskapet till regeringen. Trots att de flesta partier var representerade i utskottet lyckades vi få ihop ett papper som alla kunde omfatta. Får se om regeringen lyckas med det samma?
Jag höll ett kort tal under den allmänna debatten som mest handlade om huvudstadsregionen och den svenska servicen här. Jag tror inte att en sammanslagning av kommunerna här skulle leda till bättre service och jag är övertygad om att närservicen skulle försämras. För den svenska befolkningen skulle en sådan reform vara olycklig eftersom möjligheterna att bevaka de svenska frågorna skulle skötas av färre personer och den svenska befolkningen proportionellt skulle bli mindre i en mastodont kommun. Ekonomiskt sätt skulle en fusion leda till en komplicerad, svårstyrd helhet där man i årtionden skulle få arbeta med att få ett enhetligt sätt för att förvalta städernas egendom och skapa enhetliga förvaltnings- och servicestrategier.
(Igår hade Sfp:s fullmäktigegrupper i huvudstadsregioner ett gemensamt möte som jag sammankallat till. Där hörde vi en expert, Bo-Erik Ekström, presentera en marknadsekonomisk jämförelse av Helsingfors, Vanda och Esbo. Han ansåg att Esbopolitikerna skött stadens ekonomi klokt, rent av exemplariskt och på ett helt annat sätt än Helsingfors och Vanda. Hans analyser kan man ladda ner från nätet.)

Det speciella här i huvudstadsregionen att vi numerärt är många med proportionellt små. För hela landets tvåspråkighet är det mycket viktigt att huvudstadsregionen har en tydlig tvåspråkig profil.

FNB:s svenska service måste räddas

Till min glädje läste jag på Internet att Maarit Feldt-Ranta uttryckt ett stöd för att den svenska verksamheten vid FNB skall säkras. Det förutsätter ett ekonomiskt stöd och grönt ljus av finansministeriet. Jag hoppas verkligen att hennes uttalande är förankrat hos finansminister Heinäluoma. Jag stöder fullt alla åtgärder för att säkra den svenska nyhetstjänsten. Den nordiska dimensionen som man skrivit om i flera tidningar, också i HS, är ett bra tilläggsargument. Om nu åtminstone två regeringspartier, dvs Sfp och Sdp, vill stöda den svenska FNB-verksamheten så borde det ju inte vara så svårt för regeringen. Förhoppningsvis ger också centerpartiet sitt stöd. Det här är en gemensam finlandssvensk, nordisk, tvåspråkig angelägenhet som måste gå att ordna.