Östersjötoppmötet med Putin och Carl XVI Gustav
Senaste vecka deltog jag i det Östersjö toppmöte som presidenten, statsministern och Baltic Sea Action Group inbjudit till. Jag representerade Baltic Sea Parliamentary Conference, den parlamentariska organisation som jag i år är ordförande för.
Förutsättningen för att man fick vara med på konferensen var just det att man hade gav ett löfte om ett åtagande. Min organisation, som alltså består av representanter från alla nationella och regionala parlament kring Östersjön, lovade att arbeta för att trafikstyrningssystemen på Östersjön harmoniseras.
För närvarande har man olika system i olika delar av Östersjön. Havstransporterna har ökat kraftigt under de senaste årtiondet och särskilt oroande är de stora mängderna olja som fraktas över havet. Nu rör det sig om ca 150 miljoner ton per år. Även om kraven på fartygen blivit strängare och trafikledningssystemet på Finska viken förbättrats märkbart, finns det stora risker för olyckor. Om en stor olycka skulle ske så skulle hela Finska vikens miljö förstöras för åratal framåt. Det är alltså mycket viktigt att säkerheten inom sjöfarten förbättras och allt görs för att förhindra olyckor. Senaste veckas olycka ombord på ett fraktfartyg, då några containrar föll i havet och en av dem innehållande gifter visar, att man inte kan vara nog försiktig.
Toppmötet på Finlandiahuset samlade presidenter, statsministrar, företagsledare och media i stora mängder. Märkligt är att medierna gett bilden att detta toppmöte skulle komma med den stora lösningen på problemen i Östersjön. De som följt med arbetet för Östersjöns miljö under en längre tid vet att något sådant inte var att vänta.På två sätt var toppmötet ett viktigt initiativ.
För det första kan toppmötet ses som ett stöd för det politiska arbetet för Östersjöns miljö som pågår under Helsingfors kommissionen inom ramen för HELCOM:s Östersjöstrategi; Baltic Sea Action Plan. BSAP godkändes av miljöministrarna år 2007 och målet är att återställa Östersjöns miljö till år 2021. Alla länder har förbundit sig att minska på utsläppen av näringsämnen. En milstolpe i arbetet är ministermötet i Moskva den 20 maj 2010, där ländernas regeringar skall presentera sina nationella handlingsplaner för att uppå de uppställda utsläppsminskningarna.Det andra anmärkningvärda är att ett toppmöte av detta slag, med Östersjöns miljö som tema, lyckades samla statsledning på högsta nivå. Det skulle inte ha lyckats för 10 år sedan. Det har alltså hänt mycket i den allmäna opinionen under de senaste decenniet. Det finns en genuin oro och vilja att göra något för Östersjön, ett momentum, som måste utnyttjas.
Förutsättningen för att man fick vara med på konferensen var just det att man hade gav ett löfte om ett åtagande. Min organisation, som alltså består av representanter från alla nationella och regionala parlament kring Östersjön, lovade att arbeta för att trafikstyrningssystemen på Östersjön harmoniseras.
För närvarande har man olika system i olika delar av Östersjön. Havstransporterna har ökat kraftigt under de senaste årtiondet och särskilt oroande är de stora mängderna olja som fraktas över havet. Nu rör det sig om ca 150 miljoner ton per år. Även om kraven på fartygen blivit strängare och trafikledningssystemet på Finska viken förbättrats märkbart, finns det stora risker för olyckor. Om en stor olycka skulle ske så skulle hela Finska vikens miljö förstöras för åratal framåt. Det är alltså mycket viktigt att säkerheten inom sjöfarten förbättras och allt görs för att förhindra olyckor. Senaste veckas olycka ombord på ett fraktfartyg, då några containrar föll i havet och en av dem innehållande gifter visar, att man inte kan vara nog försiktig.
Toppmötet på Finlandiahuset samlade presidenter, statsministrar, företagsledare och media i stora mängder. Märkligt är att medierna gett bilden att detta toppmöte skulle komma med den stora lösningen på problemen i Östersjön. De som följt med arbetet för Östersjöns miljö under en längre tid vet att något sådant inte var att vänta.På två sätt var toppmötet ett viktigt initiativ.
För det första kan toppmötet ses som ett stöd för det politiska arbetet för Östersjöns miljö som pågår under Helsingfors kommissionen inom ramen för HELCOM:s Östersjöstrategi; Baltic Sea Action Plan. BSAP godkändes av miljöministrarna år 2007 och målet är att återställa Östersjöns miljö till år 2021. Alla länder har förbundit sig att minska på utsläppen av näringsämnen. En milstolpe i arbetet är ministermötet i Moskva den 20 maj 2010, där ländernas regeringar skall presentera sina nationella handlingsplaner för att uppå de uppställda utsläppsminskningarna.Det andra anmärkningvärda är att ett toppmöte av detta slag, med Östersjöns miljö som tema, lyckades samla statsledning på högsta nivå. Det skulle inte ha lyckats för 10 år sedan. Det har alltså hänt mycket i den allmäna opinionen under de senaste decenniet. Det finns en genuin oro och vilja att göra något för Östersjön, ett momentum, som måste utnyttjas.
<< Home