lördag, februari 28, 2009

Min vecka med nordliga dimensionen och EU:s östersjöstrategi

Idag, lördag, har jag njutit av fint vinterväder tillsammans med min syster och mina barn. Här på landet i Esbo-Kykslätt regionen är det vitt och fint väder för pulkåkning m.m.

Förra veckan var en händelserik vecka både i riksdagen och i Europa. En stor del av veckan tillbringade jag på resande fot, två dagar i Bryssel och slutligen en kväll och natt i Helsingör i Danmark. Jag känner mig inspirerad av alla personer jag träffat och alla diskussioner jag varit med om. I Bryssel hölls det första parlamentariska forumet för den nordliga dimensionen på onsdag och torsdag. På onsdag förmiddag hade den parlamentariska Östersjökonferensen, BSPC, vars ordförande jag är i år, Expanded Standed Committeé möte. Jag ledde mötet hela förmiddagen och fick den stora äran att också fungera som ordförande för Nordliga dimensions forumet praktiskt taget hela eftermiddagen. Allt gick, som tur var, bra. Det intressantaste temat på BSPC mötet var en presentation av utkastet till EU:s Östersjöstrategi av en person från kommissionen. Östersjöstrategin skall vara just det det låter som, en strategi för EU:s Östersjöpolitik. Meningen är att strategin skall godkännas nästa höst. Det ser ut som om Östersjöns miljö skulle få en särskilt stark roll i strategin. Jag är glad för det. Sannolikt kommer både Helcom:s åtgärdsprogram för Östersjön, Helcom BSAP, och sjösäkerheten på havet att bli viktiga teman.

Det första parlamentariska forumet för den nordliga dimensionen var intressant. Parlamentarikerna bestod främst av representanter från östersjöområdet, hela den arktiska regionen (inkusive Kanada), Barents regionen och Nordvästra Ryssland. Dessutom deltog några MEP:ar och representanter från kommissionen i forumet. Våra EP:värdar var Diana Wallis från Stor-Brittanien och Billyana Raeva från Bulgarien. EP:s talman Hans-Gert Pöttering öppnade officiellt hela forumet, och en stund satt han där uppe vid podiet vid min sida, innan han störtade iväg till nästa tillställning.

Diskussionen handlade mycket om vad man hittills åstadkommit med med den nordliga dimensionen och hur den nordliga dimensionen kunde utvecklas vidare, och naturligtvis vilken roll parlamentarikerna kan ha. Man pratade mycket om kontakten mellan EU:s Östersjöstrategi och den nordliga dimensionen. Ryssarna var särskilt nogranna med att det i resolutionen inte fick finnas antydningar om att Östersjöstrategin skulle påverka innehållet i den nordliga dimensionen. Orsaken är förstås att ryssarna inte är med i EU men nog i den nordliga dimensionen. För oss som är med i båda två är det viktigt att EU:s Östersjöstrategi och den nordliga dimensionen har så gott som samma målsättningar trots att alla länder inte är med om allt. Alla ville ha mera EU pengar till Östersjöregionen och till den nordliga dimensionen och frågan om man borde ha ett budgetmoment för den nordliga dimensionen eller inte , diskuterades också mycket. Å ena sidan skulle det vara ett sätt att försäkra sig om att en del pengar avsätts för den nordliga dimensionen och för Östersjöregionen men å andra sidan har man lyckat få mycket pengar genom olika strukturpengar också utan ett eget moment. Om jag inte minns fel så talade man om 2 miljarder euro, under de senaste åren.

Klimatförändringen i de arktiska områden och planerna på att utvinna naturresurser i tidigare onåbara områden var också ett tema som många tog upp. En grönländsk parlamentariker talade om problemen för ursprungsfolken då EU förbjuder försäljningen av sälprodukter. Jag anser också att man mycket mer än hittills borde beakta ursprungsbefolkningens rätt att leva och bedriva sina näringar. Av alla människor i de arktiska regionerna är det ursprungsbefolkningen som mest kommer att lida av klimatförändringens följder. Sälfproduktsförsäljningsförbudet är en spik till i kistan för inuiter och andra som lever av naturresurserna i sin näromgivning. Det handlar inte om storskalig jakt för deras del utan om en urgammal kultur som skett i balans med naturen under årtusenden.

Jag tittade också in på Henrik Lax byrå och träffade hans assistenter. Det är ett faktum att det är enormt viktigt för Svenskfinland att sfp lyckas få in en representant i EP i valet i juni. Största delen av våra lagar i riksdagen har idag sitt ursprung i EP. Kanalen och kontakten till Bryssel är viktig för finlandssvenskarna. Det är också viktigt att sfp finns med i den liberala gruppen i EP och stärker den och att finlandssvenskarnas eget parti har en röst i den europeiska politiken.

Min Europeiska tur avslutades med att jag höll BSPC:s tal torsdag förmiddag i Bryssel (talet finns på min web-sida) och sedan bar det av till Helsingör i Danmark där jag ännu på kvällen höll ett tal och deltog i en panel på Baltic Sea NGO's forum.