Personalbrist inom dagvården i huvudstadsregionen
En av mina arbetskamrater berättade idag att hon fått en lapp om att hennes barns daghem måste gå in för kortare öppenhållningstider pga personalbrist. Det här händer i Kyrkslätt men det kunde hända var som helst i huvudstadsregionen. Daghemmen har en skriande brist på personal. Sedan länge är det känt att det är svårt att få tag på behöriga barnträdgårdslärare och barnskötare i huvudstadsregionen men det är få som inser att bristen är så akut att daghemmen kan bli tvungna att stänga dörrarna tidigare och att föräldrarna på grund av det måste förkorta sin arbetsdag. Hur arbetsgivarna ställer sig till detta kan man enbart föreställa sig. Det är klart att förkortade dagisdagar innebär problem på många håll. Barnen kan inte lämnas vind för våg, inte ens för en timme på eftermiddag.
Ibland kan situationer uppstå som tvingar oss att rubba cirklarna och det är ingen katastrof att någon eftermiddag måsta sticka tidigare från jobbet. Men exemplet i Kyrkslätt ärinte en engångsföreteelse utan ett tecken på ett stort struktur- och resursprobelm som beror på att det inte utbildas tillräckligt med daghemspersonal i huvudstadsregionen.
Jag har många år arbetat för att få en förändring till stånd på denna punkt och just nu hoppas jag på att vi redan år 2010 skall få se en grundläggande utbildning av svenskspråkiga barnträdgårdslärare starta i Helsingfors.
Det här kan bli möjligt om vilja finns. Riksdagen godkände i december en budgetmotion som jag lämnat in som handlade om att öka anslagen för den svenska barnträdgårdslärarutbildningen. Vi reserverade 100 000 euro för att Åbo Akademi hösten 2009 skulle kunna starta en utlokaliserad kompetensgivande utbildning för personer som redan arbetar vid daghem, men som saknar kompetens. En likadan utbildning pågår som bäst. Problemet är att denna utbildning inte ökar personalen men den är viktig för att den ger personalen behörighet. Dessutom reserverades 50 000 euro för planeringen av en ny grundläggande utbildning i Helsingfors, med start 2010. De här pengarna riktades till Arcada och i budgettexten står det att planeringen skall ske i samarbete med Helsingfors universitet. Jag hoppas att planeringen redan har kommit igång och att den utfaller väl.
Den svenskspråkiga barnträdgårdslärarutbildningen har Åbo Akademi placerat i Jakobstad. Problemet är att man dels har haft svårt att få tillräckligt sökande till kurserna i Jakobstad och dels att så få studerande från södra Finland söker sig till Jakobstad. Så är det och trots försök har man inte kunnat ändra på beteendemönstret. Det har också visa sig vara svårt att få barnträdgårdslärare från Östersbotten att flytta till södra Finland. Resultatet är att vi har ett skriande behov på barnträdgårdslärare i huvudstadsregionen, man talar om att det just nu skulle behövas över 100 svenska barnträdgårdslärare till här. Under de närmaste åren går många dessutom i pension.
Lärarutbildning och barnträdgårslärarutbildningen väcker alltid känslor och diskussion i Svenskfinland. Alla borde inse att det är en ödesfråga för hela Svenskfinland att alla barn får kvalitativ och trygg dagvård och att alla barn skall ha rätt till behörig personal. Fungerar inte nuvarnade strukturer så måste man ta till nya sätt att sköta saker och ting. En extra utmaning i huvudstadsregionen är dessutom att många barn är tvåspråkiga och att dagvårdstiden är viktig för deras språkutveckling. Är svenskan stark kan barnet senare söka sig till svensk skola. Det är därför av särskild betydelse att det finns personal som har den pedagogiska kompetens som barnträdgårdslärarutbildningen ger.
Åbo Akademi, som ansvarar för lärarutbildningen och barnträdgårdslärarutbildningen i Svenskfinland måste fundera på uppdraget de har fått och ansvaret som vilar på dem. Exempel som det i Kyrkslätt är illavarslande. Man kan inte heller skylla på kommunerna om personal helt enkelt inte finns att tillgå. Därför behövs det nya strukturer för utbildningen och snabba åtgärder. Barnen är vår framtid och alla barn skall ha rätt till kvalitiativ och trygg dagvård under den tid då föräldrarna är på arbete.
Ibland kan situationer uppstå som tvingar oss att rubba cirklarna och det är ingen katastrof att någon eftermiddag måsta sticka tidigare från jobbet. Men exemplet i Kyrkslätt ärinte en engångsföreteelse utan ett tecken på ett stort struktur- och resursprobelm som beror på att det inte utbildas tillräckligt med daghemspersonal i huvudstadsregionen.
Jag har många år arbetat för att få en förändring till stånd på denna punkt och just nu hoppas jag på att vi redan år 2010 skall få se en grundläggande utbildning av svenskspråkiga barnträdgårdslärare starta i Helsingfors.
Det här kan bli möjligt om vilja finns. Riksdagen godkände i december en budgetmotion som jag lämnat in som handlade om att öka anslagen för den svenska barnträdgårdslärarutbildningen. Vi reserverade 100 000 euro för att Åbo Akademi hösten 2009 skulle kunna starta en utlokaliserad kompetensgivande utbildning för personer som redan arbetar vid daghem, men som saknar kompetens. En likadan utbildning pågår som bäst. Problemet är att denna utbildning inte ökar personalen men den är viktig för att den ger personalen behörighet. Dessutom reserverades 50 000 euro för planeringen av en ny grundläggande utbildning i Helsingfors, med start 2010. De här pengarna riktades till Arcada och i budgettexten står det att planeringen skall ske i samarbete med Helsingfors universitet. Jag hoppas att planeringen redan har kommit igång och att den utfaller väl.
Den svenskspråkiga barnträdgårdslärarutbildningen har Åbo Akademi placerat i Jakobstad. Problemet är att man dels har haft svårt att få tillräckligt sökande till kurserna i Jakobstad och dels att så få studerande från södra Finland söker sig till Jakobstad. Så är det och trots försök har man inte kunnat ändra på beteendemönstret. Det har också visa sig vara svårt att få barnträdgårdslärare från Östersbotten att flytta till södra Finland. Resultatet är att vi har ett skriande behov på barnträdgårdslärare i huvudstadsregionen, man talar om att det just nu skulle behövas över 100 svenska barnträdgårdslärare till här. Under de närmaste åren går många dessutom i pension.
Lärarutbildning och barnträdgårslärarutbildningen väcker alltid känslor och diskussion i Svenskfinland. Alla borde inse att det är en ödesfråga för hela Svenskfinland att alla barn får kvalitativ och trygg dagvård och att alla barn skall ha rätt till behörig personal. Fungerar inte nuvarnade strukturer så måste man ta till nya sätt att sköta saker och ting. En extra utmaning i huvudstadsregionen är dessutom att många barn är tvåspråkiga och att dagvårdstiden är viktig för deras språkutveckling. Är svenskan stark kan barnet senare söka sig till svensk skola. Det är därför av särskild betydelse att det finns personal som har den pedagogiska kompetens som barnträdgårdslärarutbildningen ger.
Åbo Akademi, som ansvarar för lärarutbildningen och barnträdgårdslärarutbildningen i Svenskfinland måste fundera på uppdraget de har fått och ansvaret som vilar på dem. Exempel som det i Kyrkslätt är illavarslande. Man kan inte heller skylla på kommunerna om personal helt enkelt inte finns att tillgå. Därför behövs det nya strukturer för utbildningen och snabba åtgärder. Barnen är vår framtid och alla barn skall ha rätt till kvalitiativ och trygg dagvård under den tid då föräldrarna är på arbete.
<< Home