söndag, november 16, 2008

Eftersnack

Eftersnack i radion på söndag provoserar. Det är naturligtvis programmets uppgift och det är tacksamt att ösa ovett över alla klantiga politiker som gör det mesta fel. Sfp får sin beskärda del och den här gången fanns det ju en god orsak till det. För egen del tar jag helt avstånd från Mia Björnbergs tankar och skriverier om beteendemönster på landet och i stan, uppfostran m.m. Mias resonemang om koder är elitistiskt och felaktigt. Jag har inte träffat en enda sfpare som skulle hålla med Mia Björnberg på den här punkten. Medierna borde därför inte heller generalisera och låta förstå att sfp tänker så här. Mia Björnberg tänkaer kanske så här men Mia är inte Sfp.
Stefan Johansson har bett om ursäkt och lämnat sin post. Något annat val fanns inte. Det han gjort är oacceptabelt för vem som helst, och passar sig inte för en statssekreterare. Spriten har en del i det skedda, men det skedda kan ändå inte skyllas på alkohol. Nu går livet vidare och jag hoppas Stefan Johansson också skall få nya chanser i sitt liv, det har han rätt till.

En av mina döttrar konstaterade, då vi lyssnade på eftersnack, att debattörerna i radion får det att låta som om alla politiker är skurkar och idioter, inte vanliga människor. Det är inte alltid så lätt att förklara för sina barn vad man arbetar med och varför man gör det. Min dotter höll med mig då jag sade att jag tycker att de (debattörerna ) som kan allt så bra själva borde ställa upp i val. Den möjligheten finns ju alltid.