onsdag, juni 18, 2008

Sommaren är här

Vårsessionens sista plenum hölls idag. I hissen på väg till plenum var det en kollega till mig som konstaterade att han är helt färdig att ta en paus just nu- och vi andra i hissen kunde inte annat än hålla med. Jag blir inte ledig riktigt ännu. Nästa vecka håller Nordiska rådets presidium sommarmöte i Tusby från måndag till onsdag. Vi skall diskutera både den nordiska samarbetsbudgeten och det pågående globaliseringsinitiativet. Jag har också tagit initiativ till ett medlemsinitiativ som kommer upp på mötet. Det gäller ett förslag om att regeringarna bör stöda finansieringen av projektplaneringen för Östersjöprojekt för genomförandet av Helcoms aktionsplan.

Efter nr mötet skall jag hålla ledigt. Det bästa med sommaren är att ha mycket tid tillsammans med familjen och att slippa följa mötestidtabeller. För mig innebär sommarlovet att vara ute på vår holme tillsammans med barnen och Rikard.

Den här våren har avvikit från alla andra politiska vårar jag har varit med om. Aldrig har så många skandaler med politiker inblandade dominerat pressen och debatten som den här våren. Det har varit sms, ministerbytet, flickvänner, brutna romanser och nya romanser och naturligtvis valfinansieringen. Hoppas hösten blir bättre.

Samtidigt har vi i riksdagen behandlat EU:s klimatpolitik och de direktiv som hänger ihop med den, Lissabon fördraget som handlar om EU:s framtid, tilläggsbudgetar, trafikredogörelsen, högskolepolitik och Östersjösamarbete. Vi har faktiskt haft en mycket innehållsrik politisk vår, fast den inte fått så mycket uppmärksamhet på grund av allt det övriga som hänt under våren.

Varje år kommer midsommaren lika plötsligt. Nu gäller det att ta vara på de långa ljusa sommarkvällarna och allt det vackra i naturen, för sommaren är ju så kort...

Skön sommar!