tisdag, maj 10, 2011

Ja till Portugalstödet är nödvändigt!

Jag deltog i hörandet om Portugalstödpaketet här på riksdagen idag. Tiden går och Europa väntar på Finlands svar. Det pågår ett politiskt spel med höga insatser just nu . Hörandet gav inte något nytt egentligen men förstärkte och förtydligade den bild som blivit allt klarare under de senaste dagarna, förhoppningsvis också för den stora allmänheten. Finland måste delta i stödpaketet för Portugal. Vi kan inte vara det land som stoppar försöken att förhindra en ny ekonomisk recession. Krav ska ställas på Portugal och andra länder som får hjälp genom finansieringsmekanismerna, det råder det full enighet om. Samtidigt måste man förstå att läget är svårt i Grekland, Irland och Portugal. Och framförallt, att inte göra något i det här läget kan innebära en ny ekonomisk recession som blir mycket dyrare än stödpaketet i sig.

I dessa tider av regeringssondering börjar det också vara allt klarare att den kommande regeringen måste ha en gemensam syn på hur EU-politiken ska drivas. Jag har mycket svårt att föreställa mig trovärdighet i en regering som skulle företräda minst två helt olika politiska linjer. Den akuta Portugal frågan är helt klart inte den sista gången Finlands regering och riksdag blir tvungen att ta ställning till politiken inom euro-området inom de närmaste åren. Fortsättning följer och det är helt klart.

Nu vill vi komma igång med vårt arbete här i riksdagen och hoppas att regeringssonderingarna snabbt leder till regeringsförhandlingar och en ny regering. En regering som står för de värden som är viktiga för att Finland ska klara sig och vara en aktiv part i Europa och världen. Jag känner hur otåligheten i mig ökar dag för dag och jag är övertygad om att många andra känner precis lika.