tisdag, mars 08, 2011

Fler kvinnor som ledare!

När riksdagsvalet närmade sig beslöt jag mig för att ordna ett fundraisingseminarium och började planera programmet. Det var lätt att hitta ett naturligt tema: att stärka Finlands konkurrenskraft i Östersjöområdet. Nästa steg var att få tag i lämpliga talare, vilket lyckades väl. Jag fick två män och två kvinnor som talare, alla experter inom området.

När det var dags att skicka ut inbjudan kollade jag företagsregister och organisationer. Än en gång förundrades jag över den väldiga mansdominansen bland ledarna. Utan att överdriva var mer än 90 procent av de personer i ledande ställning som jag hittade män. Jag häpnade över hur det är möjligt att det än i denna dag är så.

Regeringens redogörelse om jämställdheten mellan kvinnor och män samt Statistikcentralens statistik belyser den kärva situationen. År 2007 var cirka 70 procent av alla ledare och högt uppsatta tjänstemän män, och inom organisationer var andelen manliga chefer cirka 60 procent. Av företagsledare och verkställande direktörer var männens andel rentav 80 procent.

I högskolevärlden ser siffrorna ungefär lika ut. Av de som avlagt doktorsexamen är mer än hälften kvin-nor, men bland lektorer, överassistenter och professorer har män en betydande överrepresentation jämfört med kvinnor.

I den riksdag som folket valt finns det ungefär 120 män och cirka 80 kvinnor. Kommer månntro jäm-ställdheten att bli bättre under nästa mandatperiod? Jag hoppas det, för hälften av Finlands befolkning är kvinnor. Fundraisingseminariet var lyckat och för det tackar jag alla som deltog och gav sitt stöd. Stöd behövs för att ha råd med en kampanj – oberoende om det är en man eller en kvinna som betalar.