tisdag, februari 28, 2006

Skall dagisbarn äta utländskt nötkött?

Idag på morgonen då jag förde min minsting till dagis fastnade min blick vid infotavlan där man hängt upp stadens information om den mat som serveras åt barnen. På lappen läste jag att man från början av året övergått till utländskt nötkött. Svenska barn- och utbildningsnämnden har redan för en tid sedan reagerat på det här beslutet och krävt att man återtar det och jag instämmer. Matservicecentralen som har hand om skol- och dagvårdsmaten i Esbo säger att de inte finns inhemskt kött och att man därför måste övergå till utländskt. På lappen jag i morse läste stod det inte ens att man tex då när man inte får inhemskt kött istället använder utländskt. Jag undrar om man helt enkelt övergått till utländskt för att det är billigare? På lappen stod det vidare att långsiktsprognoserna visar att det inhemska köttet kommer att vara svårare att få tag på då mjölkkorna minskar i antal i Finland. I vår familj köper vi alltid inhemskt nötkött dels för att vi vill stöda den inhemska produktionen men också för att det känns tryggare med inhemskt kött. Jag ställer mig mycket kritisk till att storköken som tillreder mat för barn använder utländska produkter om det inte är helt nödvändigt , vilket jag betvivlar i det här fallet. Från Esbos sida har man bett om en utredning om saken av matservicecentralen. Eventuellt har Esbo glömt bort att skriva in kravet om inhemskt ursprung då servicen konkurrensutsattes.