söndag, april 02, 2006

Talar- och annan konst

Idag är det den första söndagen i april men trots det har det snöat. Radions väderleksprognos förutspådde ett ostadigt vårväder under de kommande tio dagarna...

På fredagen deltog jag i ett seminarium som sparbanken Aktia ordnade i Kyrkslätt. Jag var inbjuden som medlem i Aktias förvaltningsråd. F.d. ärkebiskop John Vikström höll festtalet, och det var ett imponerande tal. Det var inte bara innehållet som imponerade utan också hans sätt att tala. Det är en njutning att få höra en skicklig talare. John Vikström lyckades hålla hela auditoriet djupt koncentrerat i exakt 45 minuter, dvs så länge hans tal pågick. Han talade mest fritt, men följde ett skrivet koncept. Det var intressant att följa med hans betoningar, vilka ord han upprepade, när han tog paus och tystnade. Han talade om ansvaret för morgondagen och behandlade företagens ansvar och enskilda människors ansvar för morgondagen med olika exempel.

Talarkonsten är något man borde få övning i redan i skolan. Jag tror man är bättre på det idag än förr. Åtminstone i mina barns skola övar eleverna ofta för olika uppträdanden och program som framförs för de övriga eleverna och vid fester och jippon. Det är bra övning.

Mera konstämnen
Jag hörde ett radioprogram idag som handlade om de minskade antalet konstämnen i skolan. Förra veckan demonstererade en grupp utanför riksdagen om samma sak. Jag är helt övertygad om att de som hävdar att barnen borde ha mycket bildkonst, musik och annat som stöder skapandeförmågan har rätt. Skapandeämnen och motion leder också bort tankarna och hjälper om man mentalt mår illa. Det där med att se resultatet av något man gör med sina egna händer mår också andra än barn bra av, det vet man ju.

Kvinnoförbundets debatt
Jag har idag varit på min andra partiordförandedebatt. Dagens gick av stapeln i Borgå, på Svenska Kvinnoförbundets årsmöte. Vi var tre i panelen: Jan D. Oker-Blom, Astrid Thors och jag. Det var en helt lyckad debatt, väl ledd av Peggy Heikkinen. Skönt var att man fokuserade på ett temaområde, dvs jämställdhet och annat som berör nära Kvinnoförbundets arbete. Både tv, radio och tidningar var på plats.

På hemvägen lyssnade jag på Matti Vanhanen som intervjuades av olika journalister. Han betonade att regeringssamarbetet fungerar bra och att regeringspartierna kommer att kunna jämka ihop partiernas olika syner om kommunernas servicestruktur. Jag tror att ramlagen som skall ges till riksdagen före sommarpausen, kommer att vara ganska allmänt formulerad och lämna en hel del frågor öppna. Sannolikt gör man upp och besluter om en tidtabell som sträcker sig många år framåt där man definierar hur processen går vidare. Matti Vanhanen lät förstå att några större beskattningsförändringar (typ det Heinäluoma talat om) inte görs i samband med ramlagen.