onsdag, september 27, 2006

Historiskt beslut i Esbo

På måndag gjorde Esbo stadsfullmäktige ett historiskt beslut då man röstade för en förlängning av metron till Esbo. Jag röstade för beslutet, men i min grupp ställde sig flera negativt till metron. Jag har redan tidigare skrivit i min blogg om västmetron så jag skall inte nu gå in på argumenteringen dess mera. Stämningen på fullmäktigemötet var ovanligt uppskruvad och laddad. Från stadens sida hade man förberett sig för en folkstorm, vilken ändå uteblev. På plats fanns nästan lika många journalister och redaktörer som förtroendevalda. I Helsingin Sanomat skriver man idag att Esbo gjorde ett klokt beslut men att våra villkor för metrobygget var onödiga. HS inställning till kommunerna i Helsingfors grannskap är entydig. Man ser på allt utgående från ett Helsingforsperspektiv. Jag tycker att det var självklart att Esbo skulle ställa vissa krav på hur metron skall förverkligas. Om vi inte ställer dem i det här skedet så är det svårt att få gehör för kraven senare. De viktigaste kraven var att staten är med om att finsiera en betydande del av metron och att den tvärgående kollektivtrafiken också utvecklas vidare i rask takt.