måndag, februari 19, 2007

En fråga om laxbeståndet

På fredagen hölls riksdagens sista plenum. Den 13 mars träffas riksdagen ännu en sista gång för avslutningshögtidligheter. Min sista taltur höll jag på torsdagen under frågestunden. Det pågick en debatt om laxfisket i Bottniska viken och älvarna i norr. De lappländska riksdagsledamöterna och många starka fritidsfiskeentusiaster för en hård kamp för att få ett slut på yrkeslaxfisket i havet. De anser att yrkesfisket hotar fritids- och turistfisket i Torne älv. Jag anser att deras påståenden inte stämmer. Antalet yrkesfiskare som fiskar lax är liten jämfört med fritidsfisket för att inte tala om hur mycket lax den växande gråsälstammen sätter i sig. Det skulle vara orättvist att förbjuda yrkesfisket av lax och på det sättet igen försvåra yrkesfiskets möjligheter.
Min oskyldiga fråga i det här sammanhanget var om regeringen känner till hur mycket lax det växande gråsälstammen sätter i sig och hur det påverkar laxbeståndet. Minister Korkeoja medgav att gråsälarna är ett problem för laxen och yrkesfisket.

En adress på nätet för kustens laxfiske cirkulerar just nu. Adressen är www.lohilax.fi. Jag har tecknat under adressen.