torsdag, januari 11, 2007

En januaridag i riksdagen

Riksdagens första vårvecka närmar sig redan slutet. Vi har kommit igång med arbetet och redan haft två gruppmöten. Vår nya gruppmedlem Jörn Donner har inträtt i riksdagen och tagit över utrikesutskottet.

Mellan alla möten sitter väl alla andra riksdagsvalkandidater i likhet med mig och knackar in svar på ett antal valmaskiner som fyller e-posten dessa dagar. Idag satt jag en timme med en redaktör från jämställdhetsbyrån som ställde frågor om den sittande regeringens jämställdhetspolitik och om jämställdhetfrågor som borde ingå i nästa regeringsprogram. Bland de viktigaste frågorna i nästa program anser jag att frågan om att höja de kvinnodominerade branschernas löner är. Det betyder också att kvinnorepresentationen vid arbetsmarknadsparternas förhandlingar borde vara större än nu. En av mina vänner som arbetar som barnmorska och får ca 2000 euro i månaden påminde mig här om dagen om att den låga lönen är den största orsaken till att många söker sig bort från den offentliga vårdsektorn.

För en stund sedan ledde jag ordet vid ett seminarium som riksdagsgruppen ordnade tillsammans med Kvinnoförbundet i riksdagens infocenter. Vi diskuterade situationen och verkligheten för s.k. ombildade familjer. Det finns mycket man kunde göra för att förbättra t.ex. ensamförsörjarnas och nyfamiljernas situation. Största delen av alla skilsmässor sker då barnen är mellan 3 och 6 år gamla och därför skulle en förebyggande åtgärd kunna vara att redan i rådgivningsskedet tala med föräldrarna om eventuella framtida kriser och vad man i en krissituation borde tänka på.

Idag överrumplade min riksdagsgrupp och partitoppen mig på ett mycket vänligt sätt . På gruppmötet uppvaktade de mig med sång och annat trevligt och påminde mig om tidens gång. Imorgon fyller jag 40 år och Roger Jansson påstod att man kommer in i medelåldern då...