måndag, november 13, 2006

Soros och Persson

Jag hörde till den stora skara som hörde George Soros tala senaste vecka. Han ser ju ut som en snäll, gammal farbror och den uppfattningen stärktes när man lyssnade på honom. I positiv mening, jag har allra största respekt för äldre farbröder. Samtidigt som han berättade om sitt arbete och de värderingar han arbetar för så riktade han stark kritik mot Bush administrationen. Han sa det som många andra också anser, d.v.s. att USA valde fel agenda efter 11 september 2001. Man kan inte slå ut terrorister genom att svara med samma medel. Hans syn var att USA som ett resultat av fel politik har förlorat globalt inflytande och utan USA:s ledarskap kan balansen i världen rubbas. Europas roll i den här situationen är central, ansåg Soros. Man har arbetat målmedvetet för ett starkt EU genom utvidgningen och genom att länder frivilligt gett upp en del av sin suveränitet. Men nu har processen stannat upp p.g.a. av att man inte kommer att godkänna grundlagsfördraget. Soros uppfattning var att man gått för långt då man ville ha en gemensam konstitution som endast en elit var med om att skriva och som folket kände sig utestängda från. Samtidigt ansåg han att EU är enormt viktigt för stabiliteten i världen. EU bygger på demokrati och öppenhet, värden som Soros fonder stött på olika håll och med stort verkan.

Göran Persson talade vid samma tillfälle och även han gjorde en analys av väldsläget och EU:s roll. Jag tyckte om hans energipolitiska betraktelse. Han sade det som jag skulle vilja höra vår regerings ledande gestalter säga och det jag tycker Purasjokis rapport borde ha utmynnat i. Han betonade energieffektiviteten, vind och bioenergi. Detta är vad Finland och Sverige borde satsa på nu. Här har vi en marknad som växer enromt och som inte ännu erövrats av någon. Här skulle vi kunna förena forskning och utvecklingsresurser i norden, tycker jag.