onsdag, december 20, 2006

Julen närmar sig

Det är onsdag eftermiddag och riksdagens budgetdebatt är på slutrakan och därmed också den sista hela riksdagsterminen för denna gång. Egentligen är det en speciell dag för vår riksdagsgrupp för Eva Biaudet är idag sista dagen i riksdagen. Jan-Erik Enestam uppträder idag också för sista gången i riksdagen som minister. Båda två har varit de synligaste sfp-politkerna under många år och nu skall båda sluta!

Eva kommer jag att sakna mycket, inte minst för att vi haft så mycket sällskap av varandra här "på jobbet". Våra dagar är ofta intensiva och långa och ibland stjäl man en kvart mellan några möten för att sitta och prata om allt annat än politik med någon som förstår och vill lyssna och babbla om små och stora vardagliga ting. Kreativa pauser i arbetet.

Jag är lyckligare lottad än många andra mammor, för jag är faktiskt ledig redan imorgon och har en hel dag på mig att förbereda julen före alla andra i familjen blir lediga. Det är märkligt hur man har en inneboende klocka i sig som vet att nedräkningen inför en paus i arbetet är på gång. Det skall bli skönt med några lediga dagar...

Snart är det dags att springa iväg ner till plenisalen för de sista omröstningarna. För en timme sedan stod också jag i talarstolen och höll ett tal om miljösatsningar på Östersjön. Statsminister Vanhanen verkade riktigt lättad tidigare idag då han slog sig ner vid sfp-damernas kaffebord och medgav att det var skönt att EU-ordförandeskapet var över.

Om några veckor startar slutspurten.

God Jul!