lördag, februari 10, 2007

Tanker på grund, polisdistrikt och kampanjöppning

Inte kunde jag ana att mitt spörsmål om oljetankertrafiken skulle råka sammanfalla med den skrämmande nyheten om att en tanker gått på grund utanför Hogland. Lyckligtvis verkar det som om man skulle undvika en miljöolycka tack vare att fartyget har dubbla skrov. Oroande är det att det tar så lång tid före något händer med fartyget. Sedan igår morse har tankern legat förankrad 50 km utanför Lovisa och man väntar på rederiets beslut om fortsatta åtgärder. Nu borde nog systemet fungera så att myndigheterna i Finland har mera att säga till om. Det skall bli intressant att få höra hur processen gått till och hur bra samarbetet mellan olika instanser fungerat. Vettigast tycker jag det skulle vara att ta in tankern till Sköldvik så snabbt som möjligt och pumpa över oljan (100 000 ton) i en annan tanker. Det känns inte särskilt tryggt att fartyget ligger där ute i havet med hål i bottnen.

Idag har jag varit i Ekenäs på sfp:s kampanjöppning i underbart och kallt vinterväder. Stämningen var hög! Nu rullar det på av bara farten...

Igår blev det klart att arbetsgruppen som funderat på polisdistrikten föreslår en minskning till 30 polisdistrikt och att de svenska distrikten sannolikt inte skulle bevaras. Det här strider helt mot förvaltningsutskottets betänkande från i höst och jag kan inte acceptera en sådan lösning.

Nu blir det en ministerarbetsgrupps sak att studera arbetsgruppens förslag och då kommer sfp-ministrarna att problematisera distriktsindelningen. Jag tycker inte det räcker med att bevara polisstationer på orter där svenska är majoritetsspråk. Det måste också finnas kvar hela polisdistrikt där svenska är arbetsspråket. Det låter kanske byråkratiskt men det är viktigt att vi har kvar områden där förvaltningsspråket är svenska. Om det svenska förvaltningsspråket stegvis försvinner har vi förlorat en del av tvåspråkighetens innehåll.