fredag, februari 16, 2007

Mera prat än resultat från rundabordsmöte

Igår var sfp inbjudet till ett "rundabordsmöte" av samlingspartiets Martin Saarikangas. Jag var en av sfp:arna som var med på mötet. Det var det tredje mötet som ordnades, förra ansvarade sfp för och det första leddes av sdp, som ju tog initiativ till de här diskussionerna. Igår var socialdemokraterna inte alls med, kanske beroende på att inbjudan kommit först några dagar före mötet.

Det är förstås bra att träffa de andra partierna och diskutera svenska frågor, men samtidigt undrar jag om samarbetet i den här formen leder till resultat. Dels borde alla de stora partierna ställa upp vilket ju inte var fallet den här gången. Dels har jag en känsla av att de andra partierna väldigt lite internt inom sig diskuterar aktuella svenska frågor. Det betyder i sin tur att vi inte hittills har lyckats enas om gemensamma uttalanden. Igår föreslog jag att vi skulle ha uttalat att vi alla stöder en fortsatt obligatorisk svenskundervisning i grundskolan. Mitt andra förslag var att vi tillsammans skulle kräva att en utvärdering av studentexamens reformen görs snabbare än planerat, eftersom så många lämnat bort svenskan i studentskrivningarna. Jag skulle också ha velat ha ett gemensamt stöd för att undervisningen i svenska skulle inledas tidigare än åk 7.

Tyvärr stödde inte de andra grupperna ett gemensamt uttalande så resultatet blev egentligen för mig ganska oklart. Det enda vi beslöt var att träffas igen i början av mars. Det föreslog grönas Janina Andersson som helt tydligt inte visste vad hennes parti tycker om de olika svenska frågorna. Personligen har hon ju nog en positiv inställning, men de grönas ordförande har ju nyligen mer eller mindre dragit svenskan och ryskan över samma kam.

Mest förvånad blev jag över att varken centerns representant eller samlingspartiet förstod varför sfp anser att det är viktigt att bevara svenska polisdistrikt, eller inrättningar som de kallas. Vi försökte få förståelse för att det är viktigt att svenska bevaras också som ett förvaltningsspråk. Det förslag som statssekreterare Salmi gett skulle innebära att de fem polisdistrikten med svenska som arbetsspråk skulle slås ihop med tvåspråkiga med finska som arbetsspråk så att alla inrättningar efter det skulle ha finska som arbetsspråk. För landets tvåspråkighet är det en försvagning, även om invånarna i de olika regionerna knappast på kort sikt kommer att märka någon skillnad. Astrid Thors, Mikaela Nylander och jag gjorde ett gemensamt pressmeddelande om saken i veckan, du hittar det på min hemsida.