tisdag, februari 27, 2007

Rätt satsat på de äldre

Idag har jag varit på en invigningsfest för ett servicehem för gamla människor i Esbo. Det var ett finskt hus som heter Jänismäen hoivakoti.

Jag har under den senaste tiden jobbat en hel del med äldreomsorgsfrågor i Esbo. Då har det främst gällt den svenska servicen. Men det är klart att vården för alla Esbobor, oberoende av språk, intresserar mig. I öppningstalen sades det att målet är att göra det här hemmet till det bästa vårdhemmet i hela Finland! Det är rätt att ställa höga målsättningar och jag hoppas att alla vårdhem skall ha just den inställningen. Också här hade man haft problem med att få tag på yrkeskunnig arbetskraft, men nu var situationen hyfsad.

Både Marimekkos och Martelas chefer var på plats och sade några väl valda ord eftersom de här företagen långt stått för inredningen i huset. Härliga granna tyger och möbler och fräscha ljusa ytor. Man gjorde reklam för ett gym för klienterna och det måste jag ju absolut se. Rummet var inte så speciellt men konditionsapparaterna var fina och specialgjorda för äldres behov. Jag tycker det är enormt viktigt att man satsar på motion och rörlighet. En lyckad satning i Esbo är att vi ger alla 70 år fyllda gratis motionskort till stadens simhallar och övriga motionsutrymmen. Det är det bästa sättet att förebygga sjukdomar och ensamhet.

Under riksdagsvalskampanjen träffar man en mängd människor och får höra fantastiska historier och beskrviningar om vad människor varit med om. En av de trevligaste möten jag haft var en 91-årig dam som drack kaffe med mig på ett café i Hagalund för en tid sedan. Hon var så otroligt positiv och nöjd och stolt över att hon klarar sig helt själv och är ute på promenad varje dag. Hon hade jobbat 37 år på samma arbetsplats i Hagalund och varit mycket sportslig och hunnit vara pensionär minst 25 år redan.

Idag på hoivakotin uppträdde flera olika musiker med vackra sånger m.m. Den bästa stunden var då flickan som spelade dragspel som sista låt klämde fram Säkkijärven polkka. Då blev det plötsligt fart på den annors helt stillsamma äldre publiken. De klappade och sken upp. Jag blev plötsligt helt rörd. Det var så roligt att se hur den glada musiken satte sprätt på stämningen.