fredag, september 14, 2007

Budgetmotioner

Fredag eftermiddag. Jag har haft en fullspäckad mötesdag med finansutskott, miljöutskott, plenum och slutligen en träff med Helsingin Sanomats journalistkurs. Igår lämnade jag in mina budgetmotioner. Jag har gjort en motion om att inleda ombyggnaden av stamväg 51 redan nästa år. Jag vet att det är svårt att ändra det beslut regeringen har gjort men jag hoppas verkligen att det finns beredskap också i de andra regeringspartierna att än en gång återkomma till den här vägen. Jag tycker det är helt oacceptabelt och politiskt fel att skjuta upp byggstarten ännu med några år. Jag kan förstå att folk är chockade över beslutet, eftersom också vi riksdagsledamöter var helt övertygade om att vägprojektet var godkänt då riksdagen senaste vinter spikade budgeten för 2007 och samtidigt gav grönt ljus för stamväg 51.

Alla medlemmar i svenska riksdagsgruppen undertecknade motionen.

Jag gjorde också några andra motioner, bla. om anslag för vatten- och avloppsarbete, uppgörande av en vindatlas, förlängd föräldraledighet.