onsdag, april 18, 2007

Ordförandeval

Idag valde vi nytt presidium för riksdagsgruppen. Ordförandeklubban gick efter omröstning vidare från mig till Ulla-Maj Wideroos. Österbotten krävde kompensation för att de inte fick någon ministerpost. Stefan Wallin ansåg att Österbotten hade rätt till ordförandeposten då de blev utan ministerportföljer och majoriteten av gruppen instämde. Det blir inte lättare för sfp i Nyland att få synlighet eller kunna påverka sfp:s interna politik. Nu vilar ett stort ansvar på partiledningen som måste inse att satsningar på den nyländska kretsen och speciellt Mellannyland är nödvändiga. Jag tackade nej till en viceordförandepost bl.a. eftersom det skulle ha inneburit att Mikaela Nylander då skulle ha fallit ut ur grupppresidiet, eftersom österbottningarna dessutom krävde den andra viceordförandeposten. Det blåser nya vindar i vår lilla riksdagsgrupp...

Många har idag frågan om jag vill bli Folktingets ordförande eftersom Astrid Thors måste sluta då hon blir minister. Svaret är att jag inte kandiderar för Folktingsordförandeposten. Jag vill koncentrera mig på riksdagsarbetet och lokalpolitiken och hinna sköta de uppdrag jag har bra. Det får räcka.