onsdag, mars 14, 2007

svenska.nu

Just nu sitter jag på nätverket svenska.nu:s öppningstillfälle på Hanaholmen i Esbo. Jag är med i den delegation som skall leda kampanjen. Paavo Lipponen, som jag skröt med i min blogg igår, leder delegationen. I sitt inlednngsanförande sade han att det handlar om mera än språk, det handlar också kultur och vår finländska identitet.

Jag har själv under min tid i riksdagen försökt jobba för ett positivare språkklimat. I svenska.nu betonar vi att det viktigaste inte är att ha fullständiga kunskaper i svenska utan att våga och vilja prata. På samma sätt måste det vara ok att alla finlandssvenskar inte är flytande i finska. Jag vet vad jag talar om eftersom jag själv fått kämpa ganska mycket med finskan som yngre. Det finns två primära målgrupper som borde stödas i arbetet för ett positivare språkklimat i Finland. Den ena är svensklärarna i de finska skolorna och den andra är alla de som är inkopplade i språkbadsundervisningen (eleverna, lärarna, föräldrarna). De fungerar alla som ambassadörer för det svenska i Finland.