torsdag, mars 29, 2007

Sonderingar och fördelningar

Nu har regeringsbildandet då börjat. Idag klockan 10 var jag på ett möte som Timo Kalli sammankallat. Med var Stefan Wallin och riksdagsgruppens generalsekreterare Mats Nyman och tremannagrupper med samma representation från alla andra riksdagsgrupper. Efter att Matti Vanhanen utsetts till sonderare delade han ut en A4 med frågor som riksdagsgrupperna skall svara till måndagen. Efter det kallas vi gruppvis till Bjälbo (statsministerns tjänstebostad i Mejlans) för fortsatta sonderingar. Dagen därpå meddelar Vanhanen vem som får vara med och skriva ihop ett regeringsprogram. Regeringsförhandlingarna förs sedan veckan efter påsk och om allt går bra så utses landets följande regering därpå följande vecka. Så går det till helt teoretiskt.

Om en stund skall jag träffa de andra sfp:arna som utsetts till förhandlare för att fila på svaren. Frågorna var bra men svarandet kräver en hel del tankearbete för att formuleras rätt. Frågeställningarna var inte överraskande eftersom innehållet i dem varit högaktuellt under hela riksdagsvalet och annars också är frågor som är på tapeten just nu. Frågorna handlade om allt från sysselsättningen och ekonomin till säkerhetspolitik, globalt ansvar och förnybar energi. Ordet kärnkraft nämndes faktiskt inte!

Den här veckan har riksdagen sammanträtt till sitt första plenum. Jag vet inte om tidsperspektivet förändras med åldern men då jag ser mig omkring i plenisalen känner jag på mig att jag redan varit riksdagsledamot ganska länge. Här talar man om den parlamentariska åldern som inte har något att göra med personens egentliga ålder utan med antalet år som riksdagsledamot. I plenisalen har jag avancerat till andra raden i min grupp. Praktiken är den att de "äldsta" parlamentarikerna sitter längst fram. Parallellt med regeringsförhandlingssonderingarna håller vi på med att fördela utskottsplatser i riksdagen just nu.