onsdag, maj 16, 2007

Nya uppdrag

Det är länge sedan jag skrev på bloggen. Dagarna rusar iväg och så småningom har jag börjat komma in i någon slags ny rytm igen efter allt kring riksdagsvalet, regeringsförhandlingarna och de nya uppdragen som följt därefter. Jag har fått ett nytt arbetsrum i Lilla parlamentet och kan blicka ut över Kiasma och Mannerheimstatyn. Det är ljust och modernt och allt känns så nytt på den här sidan. Man håller uppe konditionen genom att flera gånger per dag springa mellan nya och gamla sidan.

Mina utskott är finansutskottet och dess kultur- och vetenskapsdelegation och jordbruksdelegation. Jag är också medlem i miljöutskottet. Utskotten upptar galant all min tid under förmiddagarna. En hel del andra nya uppdrag har jag också fått. Nytt är medlemskapen i Finlands delegation i Nordiska rådet och i dess miljöutskott och något som kallas kontrollkommitté. Nordiska rådet har redan fört mig till Köpenhamn och Visby efter riksdagsvalet och före sommarpausen skall jag hinna till Berlin och Färöarna.

Ett nytt uppdrag är också medlemskap i direktionen för utbildningsstyrelsen.

Idag har jag lämnat in min första lagmotion för den här perioden. Den skall jag återkomma till en annan gång.