onsdag, september 26, 2007

Farväl till glödlampan

Idag var min lagmotion om att förbjuda försäljningen av glödlampor i remissdebatt i plenum. Det var roligt att både Helsingin Sanomat och Ilta-Sanomat kontaktade mig under dagens lopp och gjorde intervju om lagförslaget. Det skall bli intressant att läsa artiklarna. Jag motiverar lagförslaget med att energisnåla lösningar behövs och sparpotentialen är stor vid en övergång till lågenergilampor. Samtidigt minskar utsläppen av koldioxid. Om alla finländska hushåll skulle övergå till lågenergilampor så skulle mängden inbesparad el motsvara hela elförbrukningen i 50 000 hushåll per år. Utsläppen av koldioxid skulle minska med 200 000 ton per år.

Tekniken finns redan nu, och min avsikt med lagmotionen är också att väcka en diskussion om de energisnåla tekniska lösningar som redan idag existerar. Konsumenterna kan naturligtvis själva genom sina egna konsumtionsval medverka till en övergång till energisnålare belysningslösningar men genom en styrning skulle övergången ske snabbare. Jag vet att det finns många som är kritiska till lågenergilampor fortfarande och också därför är debatten om dem viktig.

Mitt tal i remissdebatten hittar du här.