måndag, oktober 15, 2007

Det blir mera nordiskt samarbete

Förra veckan deltog jag i ett möte i Polen, nära Gdansk. Det var standing committee för BSPC (Baltic Sea Parliamentary Conference) som träffades där. En av gruppens medlemmar, en polsk, kvinnlig senator som heter Dorota Arciszewska-Mielewczyk var värd för mötet. Gatubilden var fylld av valplakat, 95% män. Polen har riksdags- och senatval nästa vecka.

På mötet gjordes vissa personval som en uppföljning av den parlamentariska Östersjökonferensens beslut i augusti i Berlin. Nu valde vi ordförandena för några arbetsgrupper och en rapportör för uppföljningen av det Östersjöprogram (eller snarare eutrofieringsprogram) som konferensen godkänt. Jag blev vald till program rapportör och uppdraget intresserar mig mycket eftersom det ger en god möjlighet att försöka påverka Östersjöländernas regeringar att ta övergödningen av havet på allvar. I september nästa år skall jag ha en halvvägs eller slutlig rapport färdig. Då hålls Östersjökonferensen i Visby.

Följande dag fick jag höra att min gruppordförande Ulla-Maj Wideroos hade föreslagit mig till vice-president för Nordiska rådet och att de övriga gruppordförandena för regeringspartierna i riksdagen hade stött henne. Det var en överraskning för mig. Jag hade visserligen sagt åt Ulla-Maj att mitt namn fick föras fram om situationen så bjuder för vice-presidentskapet men jag trodde inte egentligen att en sådan situation skulle uppstå.
Jag är säker på att uppdraget blir spänande och intressant och jag arbetar gärna för det nordiska samarbetet. Förslaget är att Erkki Tuomioja blir president och jag vice och uppdraget gäller år 2008. De slutliga besluten görs i Oslo, på nordiska rådets session i månadsskiftet oktober-november.

Det var alltså en händelserik vecka för mig ur ett nordiskt (och Östersjö) perspektiv.