fredag, maj 26, 2006

Oljetransporterna skrämmer mig

På tisdagen debatterades den första tilläggsbudgeten i plenum. Jag hann tala innan jag åkte iväg med tåg till Åbo för den nästsista ordförandedebatten. Som vanligt fördes i plenum en lång debatt om hur ekonomin i Finland egentligen mår innan man egentligen kom in på tilläggsbudgeten. Jag valde att tala enbart om ett tema, nämligen om att man äntligen reserverat pengar för de utgifter som anskaffningen av ett nytt oljebekämpningsfartyg kräver. Det kommer ännu att ta ett par år innan fartyget kan tas ibruk. Min poäng i talet var dels att konstatera att det här sannolikt är den största enskilda miljösatsningen på Östersjön för denna regering, och dels att påminna om att en fortsatt utbyggnad av beredskapen är nödvändig. Oljetransporterna var år 2000 80 miljoneer ton, i år 130 miljoner ton och år 2015 kommer de att vara 400 miljoner ton.

Både igår och idag har just de frågor jag tog upp i mitt tal behandlats i Helsingin Sanomat. I dagens tidning säger minister Tuomioja att det var en blunder av regeringen att inte på 90-talet ta hotet om oljetransporterna och Primorsk på allvar. Man blev helt enkelt efter i miljöbevakningen. Faktiskt så tror jag att jag var den första i riksdagen som tog fasta på frågan om vad regeringen kommer att göra för att säkra Östersjöns miljö då planerna om Primorsk oljehamn nått Finland. Det var Satu Hassi som var miljöminister på den tiden. Det var otroligt hur dåligt informerade och underrättade Finlands miljömyndigheter och även regering var.

Med tanke på hur lätt Ryssland hittills tagit på kraven om internationella miljökonskevensbedömningar så är det verkligen önskvärt att Finland och hela EU nu kräver att miljöaspekterna och all slags riskförberedelser görs grundligt då gasröret till Tyskland skall byggas. Hur Finska viken skall klara av en mångdubbel oljetransportmängd jämfört med dagsläget är för mig ett frågetecken, och det skrämmer mig verkligen. Vi borde helt säkert skaffa hundrafalt gånger mera oljebommar och ha en klar strategi för tidpunkten för följande och därpå följande oljebekämpningsfartygs anskaffning.