fredag, april 28, 2006

Fredagsplock

Den här veckan har faktiskt varit fullspäckad av program och framförallt av möten. Medan dagarna rusar iväg har det på kort tid blivit full vår hemma i vår trädgård. Krokusar, blåsippor, nunneörter och snödroppar är i full blom. Några sena kvällar har jag gått ut för att hinna få lite frisk luft och lyssnat på ett otroligt fågelkvitter. Det här är en av fördelarna med att bo på sidan om, nästan på riktiga landet.

Förra lördagen var jag på ordförandedebatt i Karleby, på onsdag i Ekenäs och imorgon skall jag köra iväg till Kimito. Debatterna är i sig helt roliga, lite jobbigt är det att vara på möten flera lördagar i streck. Roligt är i alla fall att folk tycker att debatterna är intressanta. Det som stör mig är att man så ytligt hinner tala om olika saker. Det är väl ett sätt att hålla liv i debatten, att snabbt gå vidare och begränsa talturerna till några sekunder, men någon egentlig debatt mellan kandidaterna blir det inte på det sättet.

Astrid Thors sade i Ekenäs att hon som partiordförande skulle föreslå Stefan Wallin eller mig till miljöminister. Hon sade inte rakt ut vad hon själv skulle göra, men gissningen är att hon skulle ta andra finansministerposten själv.

Fortfarande frågar jag mig det vettiga i att göra ministerbyten tre månader för riksdagsvalet. Gör man byten så borde de göras redan på sommaren. Och det naturliga är att den nya ordföranden tar över den post som blir ledig- dvs miljöministerposten.

Idag har jag tillsammans med Pehr Löv och sfp-seniorernas sekreterare Gunvor Brettschneider presenterat ett seniorpolitiskt ställningstagande som riksdagsgruppen igår godkände. Ställningstagandet finns på gruppens hemsida. Förutom att vi talar för att omsorgen och vården för de äldre måste förbättras så anser vi också att en hel del ekonomiska satsningar som berör de äldre borde finnas med i regeringsprogrammet.

Idag träffades huvudstadsregionens sfp-fullmäktigegrupper igen på riksdagen. Den 22 maj ordnas ett gemensamt möte för alla fullmäktigen i huvudstadsregionen. Det handlar förstås om kommun- och servicestrukturprojektet. På sfp-mötet idag funderade vi på och planerade (igen) principerna för den svenska servicen i den här regionen och skissade upp vår strategi inför mötet. Det goda har kommun- och servicestrukturreformen fört med sig att åtminstone sfp-politikerna i regionen intensifierat samarbetet betydligt.

Och debatten om sexköpslagen går vidare i riksdagen. Eva Biaudets synpunkter i dagens Hbl överensstämmer med mina.