torsdag, april 20, 2006

Från klimatstrategi till svenskundervisning

Miljöutskottet godkände utlåtande om klimat- och energistrategin
Idag klubbade vi i miljöutskottet äntligen utlåtandet om klimat- och energipolitiska strategin. Vi har under vårens lopp hört över hundra sakkunniga under otaliga möten. Vårt utlåtande, som nu sänds till ekonomiutskottet, blev tjockt som en roman. Jag kan rekommendera det för alla dem som är intresserad av att få veta vad diskussionen om klimatförändring och Kyotoprocessen och allt som har med förnybar energi, energieffektivitet och forskning och ny teknologi och EU:s rapporter om det samma, handlar om. Vi undvek medvetet att formulera något ställningstagande om kärnkraften. Strategin var den att skriva ett utlåtande som hela utskottet, också oppositionen, kunde enas om. Det blev uppmaningar om att ta i bruk mera förnybar energi, öka energieffektiviteten och satsa på ny teknologi. Tyvärr kommer jag att vara i Afrika på riksdagsresa då betänkandet behandlas i plenum.

Bill Clinton
Det blir intressant med Afrika-resan men det förargar mig att den också råkar sammanfalla med Bill Clintons uppträdande i Tammerfors. Riksdagsledamöterna fick den här veckan en personlig inbjudan till tillfället. Jag har just avslutat Juhana Torkkis bok Puhevalta. Han använder flera gånger Bill Clinton som exempel på en perfekt talare och retoriker. Honom skulle jag ha velat höra - live.

Barnträdgårslärare på svenska
Jag hade ett mycket viktigt möte idag med representatner för barnträdgårdslärarutbildningen i Jakobstad och socionomutbildningen på Arcada och representanter för kommuner i huvudstadsregionen och Sydkustens landskapsförbund. Jag hade kallat ihop det här sällskapet för att få igång en intern kommunikation mellan personer som svarar för dagvården och utbildningen av personal. Så som jag tidigare skrivit i bloggen så har vi ett stort behov av att få mera behörig dagvårdspersonal till kommunerna i huvudstadsregionen. Jag hoppas och tror att mötet leder till att samarbetet mellan våra kommuner och utbildningsinstitutionerna förbättras. Före sommaren skall vi träffas igen och se om man redan kunnat lösa en del av problemen.

Studentexamensklämmarna
På frågestunden var det min tur att ställa en fråga och den riktade jag till undervisningsminister Kalliomäki. Jag frågade vad man inom UvM gjort för att genomföra de klämmar som regeringen beslöt om i samband med studentexamen. De handlade om att stärka och utveckla svenskundervisningen i finska skolor och att utveckla språkbadet. Tyvärr var minister Kalliomäkis svar inte särskilt klargörande. Ingenting konkret lovade han för den här våren eller nästa höst. Om jag uppfattade honom rätt så ansåg han att språkbadsundervisningen gått framåt. Den uppfattningen delar nog tyvärr inte skolorna eller språkbadsföreningen med honom. Jag skall i morgon läsa genom hans svar och se om det är något i det som man kunde utreda vidare. Jag tycker att det är upprörande att utbildningsstyrelsen så passivt vill göra något för att göra svenskundervisningen intressantare för skoleleverna.

Svenska lärare i finska skolor, en ny kontakt
Jag håller som bäst på att etablera en kontakt med svensklärarna i finska skolor. Det skall bli intressant att träffa dem och höra vad de anser att borde göras för att stärka skolsvenskan och varför inte även annan språkundervisning.