fredag, december 21, 2012

Julhälsning!

 Som bäst töms riksdagshuset och riksdagsledamöterna åker iväg för att fira jul med nära och kära. Vi längtar nog lika mycket som alla andra efter en jul-paus. Hösten har som vanligt gått snabbt och varit fullspäckad med politiska utspel, många och långa debatter om krisen i euro områden, kommunstrukturförändringen, kommunalvalskampanj och allmän ekonomi. Regeringen har haft fullt bestyr med att försöka hitta en gemensam linje både i EU-politiken och i den ekonomiska politiken här hemma. De ekonomiska utsikterna är tyvärr inte särskilt ljusa, så nästa år blir säkert inte lättare.
Mitt år i riksdagen har framförallt bestått av arbete i de två utskott jag är medlem i, d.v.s. i utrikesutskottet och miljöutskottet. Jag har också aktivt deltagit i Nordiska rådets arbete och i det parlamentariska Östersjösamarbetet. Mina utskott och uppdrag har fört mig ut på ovanligt många resor i år, både när och fjärran, resor som jag alltid kommer att minnas.
På våren besökte utrikesutskottet Mellanöstern; Egypten, Israel, Palestina. Avsikten var att utskottet skulle få en fördjupad insikt i situationen i Mellanöstern efter arabvåren. Känslan av att människor var frustrerade och osäkra inför framtiden var påtaglig i Egypten.
 
Mugabes högkvarter stod övergivet och förstört av bränder i centrum av Kairo, demonstranter bodde fortfarande i tält på Tahrir öppningen och gatorna i Kairos centrum var blockerade av betongblock och taggtrådar. På parlamentbyggnadens innergård hade hundratals soldater slagit läger. Sedan dess har också presidentval hållits och för några dagar sedan ordnades en folkomröstning om en ny grundlag, men åsikterna går isär om valresultatet.
 
Besöket i Israel och Palestina var minst lika omtumlande och tyvärr ganska nedslående. Aldrig förr har jag sett så mycket betong och taggtråd. Att konflikten mellan Israel och Palestina är svår och djup visste vi, men det var en stark upplevelse att få träffa både representanter för den Palestinska ledningen och parlamentariker i Knesset, och höra deras syn på den tyvärr ganska hopplösa situationen.
 
Med miljöutskottet besökte jag kärnkraftverken i Thernobyl i Ukraina och i Sosnovy Bor i Ryssland. Thernobyl är idag en spöklik ort. Utan specialtillstånd har man inte rätt att komma in på det avgränsade, isolerade området som sträcker sig 20 km från kärnkraftverken. Som bäst byggs en ny sarkofag över den reaktor som exploderade år 1986, och det var en ganska skrämmande syn som mötte oss.  I Sosnovy Bor finns fyra reaktorer av Thernobyl typ och i år har två av reaktorerna körts ner i förtid på grund av slitage och säkerhetsrisker. Som bäst bygger man två nya kärnkraftverk som ska ersätta de gamla. Sosnovy Bor är mycket nära Finland, bara ca 160 km från Helsingfors. Mera än så behöver jag knappast säga.
 
Som medlem i Nordiska rådet och Östersjösamarbetet har jag på olika sätt försökt pressa på regeringarna att vara aktiva i Östersjöns miljöskydd, förbättringen av strålsäkerheten och ett smidigare informationsutbyte mellan miljömyndigheterna i länderna. Tillsammans med mina kolleger i parlamenten i de nordiska och i de övriga Östersjöländerna har vi mycket fokuserat på att öka energieffektiviteten i samhället och användningen av förnybar energi. Arbetet känns meningsfullt och viktigt och sakteligen går nog utvecklingen mot det bättre.
 
Mitt första hela ordförandeår för Folktinget har varit fullt av aktivitet och händelser. Kommunstrukturreformen, social- och hälsoreformen, polisförvaltningsreformen, nationalspråksstrategin har sysselsatt oss. Vi har gett utlåtanden, uppvaktat ministrar och tjänstemän och på bästa sätt försökt sköta Folktingets lagstadgade uppgift att informera om det svenska i Finland och bevaka den svenskspråkiga befolkningens språkliga intressen. Svenska Dagens huvudfest, som Folktinget ordnar, firades i år i Esbo med president Niinistö som festtalare, vilket förstås gav festen en extra högtidlig inramning.

Med dessa några plock av händelser under året vill jag avsluta med att tacka Dig för ett gott samarbete under det gångna året. Utan alla kontakter, idéer, diskussioner med aktiva personer i min omgivning skulle det vara betydligt svårare och inte alls lika roligt och att arbeta som riksdagsledamot. Jag hoppas på ett gott samarbete också i fortsättningen.
 
Jag önskar dig och din familj en God Jul och ett Gott Nytt År.
 
Christina Gestrin